کد مطلب:301510 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

اثاث خانه علی در شب عروسی حضرت زهراء


1- علی علیه السلام می فرماید: اختر رسول خدا به من هدیه شد و در آن شب كه به خانه من آمد، بسترمان جز یك پوست گوسفند چیزی نبود. [1] .

2- در جای دیگر از آن حضرت نقل شده كه فرمود: من با فاطمه در حالی ازدواج كردم كه جز یك پوست گوسفند چیزی نداشتم كه شب بر روی آن می خوابدیم و روز علوفه شترمان را بر روی آن می ریخیتم و


خدمتگزاری در خانه نداشتیم. [2] .

3- در روایتی دیگر آمده: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به خانه ما آمد در حالیكه ما بر روی خود قطیه ای انداخته بودیم كه اگر از طول آن به روی خود می كشیدیم پهلوهایمان خالی و اگر از عرض می انداختیم سر و پاهایمان بی روپوش می ماند. [3] .

4- از ابویزید مدینی روایت شده كه هنگامی كه فاطمه علیهاالسلام به خانه حضرت علی علیه السلام رفت در خانه آن حضرت چیزی جز ریگ پهن شده، كوزه ای سفالین، بالش و تكیه گاهی و ظرفی برای آب، چیزی دیگر نیافت. [4] .

5- از انس نقل شده كه گوید: فاطمه علیهاالسلام نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده و گفت: ای رسول خدا، من و پسر عمویم جز یك پوست گوسفند چیز دیگری نداریم كه هم روی آن می خوابیم و هم شترمان را بر روی آن علوفه می دهیم، حضرت فرمود: دخترم صبر كن، همانا موسی بن عمران ده سال با همسرش زندگی كرد و جز یك عبای قطوانی- یعنی عبائی سفید كه نخهای بسیاری در حاشیه اش آویزان بود- نداشتند. [5] .


[1] ابن ماجه، سنن المصطفي 2/ 538.

[2] صفوه الصفوه، تاليف ابن جوزي، 2/ 3.

[3] ذخائرالعقبي،/ 49.

[4] احمد بن حنبل، «المناقب» خطي.

[5] زيني دحلان، «السيره النبويه» چاپ شده در حاشيه «السيره النبويه» ج 2/ 10، و به احقاق الحق 10/ 395- 400 مراجعه كنيد.